Varhaisin muistoni ilmastonmuutoksesta on lapsuudesta 1980-luvulta.
Olin käymässä mummolassa, ja nurkkakammarin TV oli laitettu lastenvahdikseni.
Ohjelma kertoi kasvihuoneilmiöstä ja otsonikadosta, millä termeillä
ilmastonmuutoksesta siihen aikaan puhuttiin. Säikähdin tietysti kuulemaani ja
kiirehdin kysymään mummolta, onko moinen todella totta. Siihen mummo vastasi,
ettei minun tarvitsisi huolehtia asiasta, koska elinaikanani ei ehtisi tapahtua
vielä mitään pahaa. Eipä olisi mummo voinut olla enempää väärässä, sillä nyt 20
vuotta myöhemmin ilmastonmuutos on eri tavoin läsnä arkipäivässäni, eikä
vähiten ammattini - arkkitehtuurin - kautta. Se on tullut mukaan niin yhdyskunta-
kuin rakennussuunniteluunkin.
Yhdyskuntasuunnittelussa (kaavoituksessa) yksi keskeisiä
valtakunnallisia tavoitteita on yhdyskuntarakenteen hajautumisen pysäyttäminen
ja sitä kautta myös henkilöautoliikenteen vähentäminen. Lähes 20% Suomen
kasvihuonekaasupäästöistä aiheutuu liikenteestä, ja kaavoituksella voidaan joko
aiheuttaa liikkumistarvetta tai pyrkiä vähentämään sitä ja samalla tukemaan joukkoliikennettä
sekä päästöttömiä kulkumuotoja - siis ihmisten omien kinttujen käyttöä.
Keskeistä siinä on asumisen, työpaikkojen, kaupan ja vapaa-ajan huvitusten
keskinäinen - mieluiten läheinen - sijainti.
KUVATEKSTI: New Jersey,
USA. Autoliikenne tuottaa maailmanlaajuisesti 10% kasvihuonekaasupäästöistä. Eurooppalaisessa
kaupunkisuunnittelussa on perinteisesti pyritty suosimaan joukko- ja kevyttä
liikennettä, mutta USAssa on rakennettu henkilöautoilun varaan. Washingtonissa
opiskellut kollega kertoi, että hänen asuinalueeltaan ei edes päässyt kävellen mihinkään,
silä väylät oli suunniteltu vain autoille, joiden joukossa käveleminen oli
liian vaarallista. Usein ilmastoystävälliset kaupunkisuunnitteluratkaisut ovatkin
edullisia myös elämänlaadun ja arjen sujuvuuden kannalta.
Koska Suomen kasvihuonekaasupäästöistä yli 80% syntyy
energian käytöstä, on rakentamisenkin kehitystyössä pyritty energian käytön
vähentämiseen. Energiatehokkuus on tullut rakennusmääräysten kautta erityisesti
rakennussuunnitteluun, mutta se voidaan ottaa huomioon myös kaavoituksessa.
Esimerkkinä tästä on Porvoon Skaftskärrin energiakaava - uuden 6000 asukkaan
asuinalueen suunnitelma, jossa huomioidaan erityisesti energiankulutukseen
vaikuttavat tekijät liikenteestä lämmitysmuotoihin ja alueen omaan
energiantuotantoon.
KUVATEKSTI: Vauban
Freiburgissa, Saksassa, on kestävän kehityksen näkökulmasta suunniteltu
asuinalue. Rolf Dischin arkkitehtitoimiston korttelisuunnitelmassa kauppa-,
toimisto- ja pysäköintitalon katolla on n. 200 asukkaan vehreä, autoton, puinen
pientaloalue, jonka katot tuottavat aurinkoenergiaa enemmän kuin rakennukset
käyttävät.
Rakennussuunnittelussa energiatehokkuutta parantavat
ratkaisut ovat yleensä teknisiä, mutta ne heijastuvat suoraan rakennusten
arkkitehtuuriin. Ulkoseinät paksuuntuvat lämmöneristeiden lisäämisen vuoksi,
mitä voidaan hyödyntää myös arkkitehtonisesti - syvät ikkunalaudat voivat
palata takaisin kerrostaloasuintoihin, joista ne katosivat 1960-luvulla, kun
tiilimuurirungoista siirryttiin betonielementteihin.
KUVATEKSTI: Arkkitehti Le
Corbusierin Ronchampin kappeli Ranskassa ei liity energiatehokkuuteen, mutta
sen mielenkiintoiset ikkunat osoittavat paksujen ulkoseinien suomia mahdollisuuksia
ikkunoiden arkkitehtuurille.
Parantunut eristävyys merkitsee jäähdytystarpeen lisääntymistä kesäisin, mikä puolestaan vaikuttaa rakennusten ikkunoiden suuntaamiseen - jotta talvella saavutettua lämmitysenergiansäästöä ei jouduttaisi haaskaamaan jäähdyttämiseen kesällä, suuria etelään suuntautuvia ikkunoita joudutaan välttämään. Samasta syystä myös erilaiset kiinteät tai liikulteltavat ikkunoiden varjostusratkaisut tekevät tuloaan julkisivuihin, millä on suuri vaikutus rakennusten arkkitehtuuriin.
Parantunut eristävyys merkitsee jäähdytystarpeen lisääntymistä kesäisin, mikä puolestaan vaikuttaa rakennusten ikkunoiden suuntaamiseen - jotta talvella saavutettua lämmitysenergiansäästöä ei jouduttaisi haaskaamaan jäähdyttämiseen kesällä, suuria etelään suuntautuvia ikkunoita joudutaan välttämään. Samasta syystä myös erilaiset kiinteät tai liikulteltavat ikkunoiden varjostusratkaisut tekevät tuloaan julkisivuihin, millä on suuri vaikutus rakennusten arkkitehtuuriin.
KUVATEKSTI:
Arkkitehtitoimisto Studio Bellecourin suunnittelema toimistotalo Tolousessa
kääriytyy orgaanisen muotoiseen, liialliselta auringolta suojaavaan
puusäleikköön.
Ja kun auringolta kerran joudutaan suojautumaan, on
järkeenkäypää kerätä saman tien ilmainen energia talteen. Rakennusten
julkisivuihin voidaan integroida aurinkokennoja, tai lämpöä voidaan varastoida
suoraan rakennuksen massiivisiin rakenteisiin, jolloin julkisivun ulkonäkö ei välttämättä
juuri poikkea tavanomaisesta. Jopa aurinkosähkömaalia kehitetään - tällöin
rakennuksen kaikki pinnat voisi valjastaa energiantuotantoon. LBAYSin
ympäristölounaalla puhuneen Petteri Taalaksen mukaan ilmastonmuutoksen
eteneminen näkyy mm. äärimmäisten sääolosuhteiden - myrskyjen ja tulvien -
lisääntymisenä. Keskitetyt järjestelmät, kuten valtakunnan sähköverkko, ovat
haavoittuvaisia näille ilmiöille. Maailmalla trendiksi ovat nousemassa hajautetut
energiaratkaisut - esimerkiksi Saksassa aurinkosähkökennot ovat tavanomaisia
pientaloissa, sillä maassa on käytössä kaksoistariffijärjestelmä, jossa
sähkölaitos ostaa asiakkaiden verkkoon tuottaman ylimääräisen aurinkoenergian.
Off grid -taloilla puolestaan tarkoitetaan täysin verkostoista omavaraisia
yksiköitä.
KUVATEKSTI: Solar
Decathlon -kilpailussa arkkitehtikoulut pyrkivät rakentamaan mahdollisimman
energiatehokkaan aurinkoenergiatalon. Saksalaisen Darmstadtin yliopiston
talossa vuodelta 2007 on liikuteltavat aurinkosuojat, joiden säleihin on
integroitu auringosta energiaa tuottavat piikennot.
Energiatehokkuuteen eli teknisiin ratkaisuihin keskittymistä
on arvosteltu siitä, ettei se ota huomioon ihmisten käyttäytymistä. Energiatehokastakin
taloa voi käyttää tuhlailevasti - kokeissa eri perheiden elintavoista aiheutuvat
erot samanlaisen talon energiankulutuksessa ovat olleet jopa viisinkertaisia. Myös
asumisväljyys vaikuttaa suoraan energiankulutukseen - mitä enemmän neliöitä,
sitä enemmän lämmitettävää tai jäähdytettävää. Nuoret arkkitehdit ovatkin jo
pitkään olleet kiinnostuneita minimiasumisesta, jossa suunnitellaan
mahdollisimman pieniä asuntoja, jotka kuitenkin täyttävät iloisesti kaikki
inhimillisen elämän perustarpeet.
KUVATEKSTI: Myös
Aalto-yliopisto on osallistunut Solar Decathlon -kilpailuun Luukku-talolla
vuonna 2010. 50-neliöinen Luukku on minimikoti pienelle perheelle.
Eri rakennusmateriaalien välistä kilpailua käydään nykyään
myös ilmastoargumentein. Esimerkiksi uuteen betoniin tarvittavan sementin
valmistus tuottaa maailmanlaajuisesti kolme kertaa niin paljon
hiilidioksidipäästöjä kuin lentoliikenne, kun taas puurakentaminen on
hiilineutraalia tai jopa hiilidioksidia sitovaa. Maailmalla on kehitteillä
mielenkiintoisia ekologisia rakennusmateriaaleja, kuten Ecovative-yhtiön
Greensulate-eristelevy, jota kasvatetaan oljesta osterivinokkaiden avulla. Myös
rakennusmateriaalien kierrätyksen tutkimus nostaa päätään niin meillä kuin
maailmalla. Itse tutkin rakennusmateriaalien ja -osien kierrätystä
diplomityössäni "Kierrätys arkkitehtuurissa".
Joka tapauksessa uudisrakentaminen vaikuttaa hitaasti, sillä
rakennuskanta uusiutuu vain noin prosentin verran vuosittain. Petteri Taalas
kertoi esityksessään, että tulevat kaksi vuosikymmentä 2010-2030 ovat
ratkaisevat ilmastonmuutoksen hidastamisen onnistumisessa. Tämä merkitsee sitä,
että uudisrakentamisen sijasta olemassa olevan rakennuskannan
energiatehokkaalla korjausrakentamisella voisi on suuri merkitys rakennusten
ilmastopäästöjen vähentämisessä. Korjaus- ja täydennysrakentaminen eivät
hajauta yhdyskuntarakennetta, vaan hyödyntävät jo olemassa olevaa infrastruktuuria.
Samalla saamme kuitenkin olla varovaisia, ettei vanhan rakennuskannan rakennustaiteellisia
arvoja pilata energiatehokkuuden nimissä. Rintamamiestalot ja vanhemmat
jätettäköön rauhaan. Sen sijaan 1970-luvun lähiöissä on niiden suuren volyymin
vuoksi myös suuri energiansäästöpotentiaali ja arkkitehtuurikin kaipaisi
kohentamista.
Satu Huuhka
Kirjoittaja on Kehittämiskeskus Oy Hämeen kyläkaavoitushanketta
vuosina 2010-2012 vetänyt arkkitehti, joka jatkaa kestävän kehityksen mukaista lähiökorjaamista
ja asuinkerrostalojen betonielementtien kierrätystä käsitteleviä tohtoriopintojaan
Tampereen teknillisessä yliopistossa.
Meillä on matkustettu monta kertaa autolla Lammille, mutta Helsingissä käytän usein ratikkaa, koska tiesin jo pienempänä, ettei siitä tule pakokaasuja.
VastaaPoista